ROZWÓJ DECYZYJNOŚCI W PIŁCE NOŻNEJ WG FOOTBALL LAB SYSTEM. PRZYKŁADOWE ŚRODKI TRENINGOWE


„Szybkość w piłce nożnej jest niezwykle istotną zdolnością. Jednak to szybkość myślenia, podejmowania decyzji czy szybkość reakcji spowoduje, że zawsze będziesz miał przewagę nad przeciwnikiem .” ~ Samuel Eto’o Szybkość podejmowania decyzji jest mocno związana z psychologią sportu. Dlaczego? Ciągle zmieniające się sytuacje na boisku wymagają od zawodnika jak najszybszych reakcji, ich przetworzenia, przewidywania i w końcu trafnie podjętej decyzji. To wszystko dzieje się w ułamkach sekund, od których zależy tak wiele w trakcie meczu. Cały ten proces zaczyna się w głowie sportowca i to ona, poprzez odpowiednie rozpoznanie bodźca, pobudza ciało do danego zachowania. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o elementy, które mogą kształtować czas reakcji, percepcję i przede wszystkim pewność siebie w podejmowaniu boiskowych decyzji.
Trening piłkarski, Trening mentalny
08/01/2018 23:38


„Grasz 11 na 11, co daje miliardy możliwych rozwiązań. I żadna sytuacja nie jest dokładnie taka sama, jak poprzednia, więc zawodnicy muszą ciągle podejmować decyzje, czytać grę i wykonywać zadania. Żaden trener na świecie nie jest w stanie przygotować odpowiedniego rozwiązania na każdą sekundę meczu. To zawodnik musi sam decydować, gdy znajduje się na murawie.”



SZKOLENIE "ROZWÓJ DECYZYJNOŚCI W PROCESIE SZKOLENIA ZAWODNIKÓW"



ROZWÓJ PROCESU DECYZYJNEGO WG FOOTBALL LAB SYSTEM - JEDNOSTKA PAD


PRZYKŁADOWE ŚRODKI TRENINGOWE - JEDNOSTKA PAD WG MODELU FOOTBALL LAB SYSTEM

1. PERCEPCJA (aktywizacja)

Organizacja: 
Zawodnicy ustawieni wg schematu 
Przebieg: 
Zawodnicy środkowi odgrywają piłkę z powietrza do zawodników dorzucających (1,2). Po każdym zagraniu skanują przestrzeń za sobą. W momencie kiedy zawodnik ustawiony za środkowym dorzuci piłkę (3) następuje odegranie (4) i zmiana zawodników środkowych (5) 
Uwagi: 
Rotacja zawodników 
Punkty kluczowe: 
  • Dokładność wykonania
  • Skanowanie przestrzeni
  • Szybkość reakcji
  • Percepcja decyzyjna


Organizacja: 

Boisko o wymiarach 12x12 m. Zawodnicy ustawieni wg schematu. 
Przebieg: 

Rondo 4v2. Zawodnik zewnętrzny po każdym zagraniu piłki skanuje przestrzeń za sobą. W momencie dorzutu piłki od zawodnika ustawionego na zewnątrz odgrywa piłkę z powietrza. Zmiana zawodnika defensywnego po stracie piłki lub po błędzie zewnętrznego (niedokładne odegranie z powietrza, brak skanowania).

Uwagi: 
Rotacja zawodników na pozycjach 
Punkty kluczowe: 
  • Utrzymanie się przy piłce
  • Skanowanie i kontrola przestrzeni
  • Szybkość reakcji

Organizacja: 
Pole o wymiarach 12x12 m. Zawodnicy ustawieni wg schematu. 2 piłki. 
Przebieg: 

Rozegranie piłki wg schematu. Przed zagraniem piłki od środkowego zawodnicy zewnętrzni wykonują ruch bez piłki tworząc trójkąt do rozegrania. Zawodnik, który ustawiony jest za stożkiem decyduje o kierunku biegu, zawodnik przed stożkiem wykonuje skanowanie przestrzeni i wychodzi do gry w przeciwnym kierunku. Dalsza akcja toczy się wg 2 wariantów:

  • Wariant I - zawodnik zewnętrzny zagrywa piłkę bez przyjęcia (zmiana zawodników wg schematu: czerwony wprowadza piłkę do pola, żółty na miejsce czerwonego, niebieski na miejsce żółtego)
  • Wariant II - zawodnik zewnętrzny zagrywa piłkę do drugiego po przyjęciu (zmiana zawodników wg schematu)
Punkty kluczowe: 
  • Dokładność rozegrania
  • Percepcja decyzyjna
  • Skanowanie przestrzeni
  • Komunikacja

Organizacja: 
Pole gry 12x12 m. Zawodnicy ustawieni wg schematu. 
Przebieg: 

Rondo 4v2. Zawodnicy zewnętrzni po każdym zagraniu piłki skanują przestrzeń za sobą. W momencie podania piłki od zawodnika stojącego poza polem gry następuje rotacja zawodników.

Uwagi: 
  • Dowolna ilość kontaktów
  • Zawodnik środkowy zmienia się z zewnętrznym po przejęciu piłki
Punkty kluczowe: 
  • Skanowanie przestrzeni
  • Percepcja decyzyjna
  • Płynność gry


WDROŻENIE TRENINGU MENTALNEGO W PRAKTYCZNY TRENING PIŁKARSKI. SPRAWDŹ OFERTĘ.



2. ANTYCYPACJA (multigames)


Organizacja: 
Boisko o wymiarach  40x20 m. 
Przebieg: 
  1. Gra na utrzymanie. Zawodnicy będący na obwodzie grają max na 2 kontakty.
  2. Gra na utrzymanie. Zmiana zawodników zewnętrznych po zagraniu piłki (zawodnik zagrywający staje się zawodnikiem zewnętrznym)
  3. Gra na utrzymanie z możliwością finalizacji. Zawodnik zewnętrzny po podaniu może piłkę rozegrać, bądź z wykorzystaniem maksymalnie 2 kontaktów uderzyć na jedną z 3 bramek.
  4. Gra na utrzymanie z możliwością finalizacji. Zawodnik zewnętrzny może zdobyć bramkę po uderzeniu bez przyjęcia bądź po wygranym pojedynku 1v1.
Uwagi: 
  • Rotacja zawodników zewnętrznych
Punkty kluczowe: 
  • Percepcja
  • Komunikacja
  • Antycypacja
  • Adaptacja do zmieniających się warunków gry
  • Szybkość faz przejściowych

Organizacja: 
2 boiska o wymiarach 30x20. Jedno z nich podzielone na 2 boiska o wymiarach 30x10 m. 
Przebieg: 
  • Boisko nr 1 i nr 2. Gra w przewagach 2v1. Zawodnicy mogą rotować pomiędzy boiskami (stwarzać przewagę).
  • Boisko nr 3. Gra wolna 3v3.
Modyfikacje: 
  • Na boisku nr 1 i 2, możliwość podania piłki pomiędzy strefami
Uwagi: 
Po 15 minutach rotacja gier. 
Punkty kluczowe: 
  • Adaptacja do zmieniających się form gry
  • Komunikacja
  • Percepcja
  • Antycypacja

Organizacja: 
Duże boisko o szerokości pola karnego podzielone na 3 strefy. 
Przebieg: 
  • Strefa I - Gra na utrzymanie 4+1v2 - w ofensywie max 3 kontakty. Defensywni (dwójka napastników) przechodzi do szybkiego ataku na dużą bramkę.
  • Strefa II - Gra 4v4 - dowolna liczba kontaktów. Po wymianie 10 podań możliwość finalizacji na dowolną małą bramkę.
  • Strefa III - Gra 2v4 - Napastnicy dowolna liczba kontaktów, mogą zmieniać się w strefach. Obrońcy utrzymują swoje pozycję w strefach. Po przejęciu piłki wyprowadzenie do jednej z małych bramek (zadaniem napastników po stracie jest założenie szybkiego pressingu).
Uwagi: 
Rotacja zawodników w strefach i zmiana ról. 
Punkty kluczowe: 
  • Adaptacja do zmieniających się warunków gry
  • Wymienność zadań
  • Rozumienie gry
  • Antycypacja
3. DECYZYJNOŚĆ (games)


Organizacja: 
Boisko o wymiarach 60x40 m. podzielone na 3 strefy. Strefa II podzielona na 3 mniejsze. 
Przebieg: 

Gra zadaniowa 7v7/9v9. Dowolna możliwość finalizacji. Dodatkowe założenia:

  • Strefa I - gra max na 3 kontakty. 2 punkty za wymianę 5 podań w strefie.
  • Strefa II - gra dowolna. 3 punkty za rozegranie piłki przez 3 strefy.
  • Strefa III - gra dowolna. 2 punkty za skuteczną finalizację po wymianie podań bez przyjęcia.
Uwagi: 
  • Kolejność stref wyznacza kierunek ataku.
Punkty kluczowe: 
  • Decyzyjność
  • Adaptacja do warunków gry w poszczególnych strefach
  • Płynność gry

Organizacja: 
Boisko pełnowymiarowe bez "16", wyłączone boczne sektory. 
Przebieg: 
Gra 9v9/11v11 na zmniejszonym polu gry. Boczne sektory aktywne tylko dla drużyny ofensywnej (możliwość rozegrania przez boczny sektor tylko na połowie przeciwnika). 
Punkty kluczowe: 
  • Podanie prostopadłe
  • Drybling w kierunku bramki
  • Odpowiednie ustawienie w defensywie
  • Atak szybki po odbiorze
  • Wykorzystanie bocznych sektorów w akcjach ofensywnych


Mariusz Paszkowski - Football Lab



SYSTEM EDUKACJI TRENERÓW

POZNAJ Football Lab

Szkolenia Football Lab
Szkolenia dla trenerów piłki nożnej mające na celu zapoznanie uczestników z podstawami systemu szkolenia Football Lab. Po ukończeniu szkolenia każdy z uczestników otrzyma certyfikat. Szkolenie będzie podzielone na następujące bloki tematyczne:
Taktyka
Technika
Motoryka
Psychika
Zobacz szkolenia
Obozy Fotball Lab
Organizujemy obozy dla zawodników i zawodniczek w wieku 6-16 lat w wersji stacjonarnej i dochodzeniowej. Podczas każdego obozu realizujemy program FOOTBALL LAB ELITE CAMP, który kompleksowo rozwija zawodników w czterech najistotniejszych obszarach:
Taktyka
Technika
Motoryka
Psychika
Zobacz obozy
Akademia techniki Skillsbox
Akademia Techniki SKILLS BOX to unikalny i nowoczesny projekt, który ma na celu kompleksowe przygotowanie techniczne zawodników do gry na najwyższym poziomie. Naszym celem jest wypracowanie u zawodników perfekcyjnej techniki, którą są w stanie wykorzystać w warunkach meczowych, pod presją czasu, przeciwnika czy narastającego zmęczenia. Trening zbliżony jest do warunków meczowych, dzięki czemu edukacja następuje w sposób naturalny, a zawodnik z łatwością wykorzystuje poznane elementy podczas meczu. Zobacz więcej
Konspekty treningowe
Zobacz filmy Football Lab